امروز اول بهمن ماه سال 99، رییس سازمان صداوسیما در دیداری که با برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی داشت، به شرح برخی وقایع پرداخت و توضیح داد: <<عده ای می گفتند صداوسیما باید مستقل شود و از راه های مختلف هزینه هایش را تأمین کند؛ هرچند موظفیم امسال ۲۷۰۰ میلیارد تومان از محل آگهی ها درآمد کسب کنیم تا بتوانیم برنامه بسازیم، اما ما خودمان را رسانه توسعه محور و پیشرفت مدار می دانیم و مبنایمان کسب درآمد نیست؛ بلکه کارهای کلان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دستور کار ماست.>>
رقم ۲۷۰۰ میلیاردی کسب درآمد از محل آگهی های بازرگانی توسط سازمان صداوسیما در حالی به عنوان موظفی این رسانه برای امسال پیش بینی شده است که احسان قاضی زاده هاشمی، عضوشورای نظارت بر صداوسیما پیشتر در گفت وگوهایی مجزا، این رقم را در سال ۹۸، دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۷ هم حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود.
او همچنین وقتی در برابر سوالی که از او شد که چگونه بر درآمد سازمان صداوسیما از طریق آگهی های بازرگانی نظارت می شود، توضیح داد که <<در پایان سال مالی سازمان، بررسیlrm;ها را انجام می دهند.>>
اما در حالی به صداوسیما اجازه داده شده که امسال ۲۷۰۰ میلیارد تومان از هزینه های خود را از محل پخش آگهی بازرگانی تامین کند که حجم بالای تبلیغات اعم از تبلیغ کالاهای مضر و غیرضروری و مواردی دیگر همچون حضور اسپانسرها در برنامه ها (که مدتی است به محتوا هم ورود کرده اند،) را دارا بوده است.
در همین راستا، یک استاد ارتباطات با انتقاد از حجم بالای آگهی های بازرگانی در تلویزیون، تاکید می کند که راه های جدیدیبرای کسب درآمد در صداوسیما ایجاد شود و در شیوه درآمدزایی بازنگری کنند.
امیدعلی مسعودی درباره وضعیت تبلیغات در تلویزیون به ایسنا گفته است: حجم آگهی های بازرگانی از حد استاندارد افزایش یافته و این مساله یک ایراد است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا دوره سازندگی آگهی در تلویزیون پخش نمی شد یا حجم آن کم بود. بیشتر آگهی های تلویزیونحالت تهییج و بسیج برای کارهایی داشت که در طول انقلاب انجام می شد. اما متاسفانه بعد از دوره سازندگی به تدریج با گسترش تعداد شبکه های تلویزیونی،افزایش نیرو و تاسیسات جدید رو به رو شدیم که طبیعتا صداوسیما نمی توانست به بودجه ای که مجلس تخصیص می داد، بسنده کند به همین دلیل از درآمدی که از تبلیغات حاصل می شد، بهره می برد.
او به حرف هایش اضافه کرده است، <<اقتصاد باز و لیبرالی که عرصه رقابت است به تبلیغتوجه دارد که البته با اهداف انقلاب که فرهنگی است، سازگاری ندارد.>>
مسعودی با بیان اینکه <<تبلیغ کالاهای غیراستاندارد و خارجی به دلیل این که بازار تولیدات داخلی ما را از بین می برد، ممنوع است ومعمولا صدا و سیما این مساله را رعایت می کند>> در عین حال گفته است: <<برخی آگهی ها خلاف موازین اسلامی است؛ مثل قرعه کشی ها در اپلیکشن های صدا وسیما. زیرا به فردی چند میلیون جایزه می دهند بدون اینکه نماینده دادستانی و نماینده افرادی که پول دادند، حضور داشته باشند. کشیدن رسانه ملی به این عرصه ها چهره خوبی از صداوسیما ترسیم نمی کند و بسیاری از مردم که برنامه های تلویزیون را می بینند اعتمادشان کم می شود. چون صداوسیما رقیب داخلی ندارد؛ بنابراین بخشی از مخاطبان آن به سمت رسانه های خارجی می روند.>>
به اعتقاد این استاد ارتباطات <<در صداوسیما باید تجدید مهندسی شود و راه های جدید برای کسب درآمد ایجاد شود؛ البته بخشی از این هزینه درآمد به مدیریت بستگی دارد و باید در شیوه هزینه درآمد بازنگری شود تا مشکل هم برطرف شود.>>
بر اساس این گزارش، هر ساله در کنار بودجه ای که لازم است از طریق تبلیغات تامین شود، بخشی از بودجه صداوسیما را هم دولت تعیین و به مجلس ارائه می کند.
رقم پیشنهادی دولت برای بودجه صداوسیما در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۶۱۹ میلیارد تومان است که با رشد قابل توجهی نسبت به سال های گذشته همراه بوده است.
در بودجه اختصاص یافته به سازمان صداوسیما در سال آینده، رشدی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان را شاهد هستیم که برای تولید و پخش برنامه در شبکه های سراسری، استانی و برون مرزی و همچنین بخش های خبری، فنی و فعالیت در فضای مجازی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ هم مقرر شده است که در صورت وم تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از منابع ورودی صندوق توسعه ملی در اختیار صداوسیما قرار گیرد
صدا و سیما و تبلیغات میلیارد تومانی
صداوسیما ,های ,سال ,آگهی ,میلیارد ,بودجه ,آگهی های ,میلیارد تومان ,صداوسیما در ,در سال ,سازمان صداوسیما